Voor de verslagen van het vorige seizoen, klik hier
Het Wuhanvirus is aan niemand ongemerkt voorbijgegaan vrees ik. Ook aan ons niet.
Al meer dan twintig jaren trekken we in de winter naar het zuidelijk halfrond om daar
te gaan zweefvliegen en van aangenaam weer te genieten. In het seizoen 2020 kwam het er
voor het eerst niet van door alle reisbeperkingen en het gevaar besmet te raken.
Nu zijn Brigitte en ik ingeent en is er geen totale lockdown meer. Er gaat echter ook dit seizoen (2021)
geen container met vliegtuigen naar ZuidAfrika en Gariepdam is gesloten.
Mijn grote geluk is dat ik in ZA sinds kort een JS3 heb staan en ik noch van Gariepdam, noch van
een container afhankelijk ben..
Voor de reis van Europa naar ZA moesten we een corona test tonen. Omdat ik niet zeker was welke (sneltest of pcr)
lieten we beide tests doen. Helaas was het PCR testresultaat nog niet bekend toen we incheckten en
die sneltest voldeed niet volgens de incheckbalie. Resultaat: we konden midden in de nacht weer naar huis.
Een week later, na het lab gedreigd te hebben de uitslag persoonlijk
te komen ophalen,
lukte het dan wel en rond 9 oktober waren we dan in ZuidAfrika. Dit keer midden in de nacht,
want wegens het coronavirus was de keus van vluchten beperkt. We moesten dus eerst in een hotel in Johannesburg.
Voordeel was wel dat we de volgende dag fris en monter de slechts 2 uur durende autorit naar Potchefstroom
konden aanvangen. Ook ons gebruikelijke autoverhuurbedrijf waar we al vele jaren huren liet verstek gaan en
waren we op AVIS aangewezen. De auto had geen trekhaak en dat is lastig als je het vliegtuig naar de baan wilt slepen.
Twee jaar geleden had ik echter een trekhaak achter gelaten in ZA en die bleek later voortreffelijk op
onze huurauto te passen. Ook dat probleem was dus opgelost
De Fabriek in Potch heeft weer een nieuw vliegtuig gebouwd. Een Fransman wilde een jaar geleden mijn toen
één jaar oude kist kopen en omdat ik toch niet naar ZA kon heb ik dat maar gedaan. Jonker
beloofde voor dit seizoen een nieuwe voor me klaar te hebben en dat klopte, alleen de registratie, Duits
dit keer was nog niet rond. Geen nood, ik kon met een test registratie van de fabriek toch vliegen. Helaas
is die testregistratie ZuidAfrikaans en daarvoor moet je een ZA GPL hebben. Gelukkig heb ik dat, maar helaas was die wel verlopen.
Daarom moest er eerst weer een examenvlucht gemaakt worden. Dat was vlot gebeurd, maar dan moeten ambtenaren
een nieuw papier afgeven en dat duurt tien dagen.... Zo gingen een paar redelijk goede dagen voorbij en
toen dan eindelijk dat papier er was, was het weer slecht. Gelukkig knapte dat weer op in het weekend, maar toen was er
geen sleepvlieger. Daarna werd het weer weer slecht en toen dat weer beter werd was er geen sleepvliegtuig.
De 12e november werd het dan echt erg goed weer, maar toen zaten we weer in het vliegtuig naar Europa. Zo is er
telkens wat .
De vluchten die ik gemaakt heb hadden geen schijn van kans op een record. Daar was het weer ietwat te Europees voor.
Wel heb ik het vliegtuig weer ingericht zoals ik het graag heb en moest tot tevredenheid vaststellen dat de fabriek
twee klachten over het "oude" vliegtuig voortvarend had aangepakt en in alle nieuwe kisten de modificaties had verwerkt.
De batterijen zijn nu met één klik in de houder te drukken en de busschakelaars op het instrumentenpaneel
zijn van het beveiligde type, zodat het niet meer kan gebeuren dat het vliegtuig na een remous stoot plotseling
stroomloos is, zoals me vorig seizoen overkwam. De Aanhanger is niet mee verkocht en daarom heb ik de modificatie
nog die voorkomt dat het vliegtuig op kan springen en zo het rudder beschadigt (zie vorig seizoen). Ook de drempel van de hangaar,
waar vorig seizoen schade ontstond heeft JS aangepakt en twee mooie stalen oprijplaten bevestigd zodat
het naarbinnen rijden van de aanhanger zonder gehobbel gebeurt. Nadat het kalf verdronken is dempt men de put,
maar dan is tie toch gedempt.
Wordt vervolgd
19 november 2021
Tijdens het vliegen heb ik in al die 4000 zweefvlieguren nog nooit een vliegtuig beschadigd. Helaas op de grond wel. Bij de JS3 kan je pas tanken als de stootstang van het rechter motordeurtje is los gemaakt. Dat zit namelijk voor de tanknippel. Als dan tijdens het tanken iemand zegt dat je even opzij moet omdat hij zijn vliegtuig uit de hangaar wil halen, dan ben je afgeleid en trek je de motor in terwijl het deurtje nog niet aangesloten is. Dat hapt dan in de motor fairing, waardoor deurtje en fairing schade oplopen.
Mijn nieuwe vliegtuig in de JR aanhanger samen met mijn verkochte vliegtuig voor de werkplaats van de fabriek.
Normaal zou ik deze foto niet gemaakt hebben, maar omdat er in Nederland een zweefvluieclub GAE heet leek het me leuk.
15 km noord van Potch ligt een heel klein oord aan een meer wat Boskop heet. Daar ligt aan de weg een restaurant genaamd "the hapy Hooker". Geen bordeel, maar echt een restaurant dat een buitengewoon goede steak of pizza serveert. Nu zijn de prijzen in de restaurants in Potch al ongeveer de helft van die in Europa, maar in Boskop is het nog eens de helft van Potch. We ontdekten het restaurantje tijdens een uitstapje op een slecht weer dag.